Art. 50. - (1)
Autoritatea competentă de decizie şi control în domeniul gestionării
deşeurilor este Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice.
(2) Alte
autorităţi publice cu atribuţii în domeniul gestionării deşeurilor sunt:
Ministerul Sănătăţii, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice, Ministerul Economiei, Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice, Ministerul Apărării Naţionale, instituţiile de
ordine publică şi siguranţă naţională şi autorităţile administraţiei
publice locale.
Art. 51. - Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice are următoarele atribuţii:
a) elaborează Strategia naţională de gestionare a deşeurilor şi PNGD;
b) iniţiază şi propune spre adoptare proiecte de acte normative care privesc gestionarea deşeurilor;
c) avizează reglementările specifice în domeniul gestionării deşeurilor, elaborate de celelalte autorităţi publice;
d) monitorizează impactul activităţilor de producere şi gestionare a deşeurilor asupra factorilor de mediu;
e) controlează
şi reglementează, prin unităţile subordonate, activităţile de gestionare
a deşeurilor, în conformitate cu atribuţiile şi competenţele stabilite
prin lege;
f) autorizează, prin unităţile sale subordonate, operaţiunile prevăzute în anexele nr. 2 şi 3;
g) prezintă anual Guvernului rapoarte privind gestionarea deşeurilor;
h) organizează
împreună cu celelalte autorităţi publice centrale şi locale şi cu
organizaţiile neguvernamentale programe de instruire şi educare a
populaţiei în domeniul gestionării deşeurilor;
i) gestionează
asistenţa financiară din fonduri externe nerambursabile acordate
României pentru domeniul gestiunii deşeurilor, în limita domeniului său
de activitate;
j) îndeplineşte
funcţia de autoritate de management în sectorul gestiunii deşeurilor
pentru proiectele finanţate de asistenţa financiară din fonduri externe
nerambursabile acordate României.
Art. 52. - Ministerul Sănătăţii are următoarele atribuţii:
a) evaluează,
prin structurile competente, posibilul impact asupra sănătăţii
populaţiei determinat de funcţionarea obiectivelor generatoare de
deşeuri de orice fel şi/sau a obiectivelor care procesează deşeuri;
b) elaborează
strategia şi programul de gestionare a deşeurilor rezultate din
activitatea medicală şi orice alte activităţi care generează deşeurile
prevăzute la pct. 18 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
856/2002, cu completările ulterioare, la nivel naţional, şi asigură
condiţiile de ducere la îndeplinire a acestora;
c) elaborează
reglementări specifice pentru gestionarea deşeurilor provenite din
activităţile medicale şi orice alte activităţi care generează deşeurile
prevăzute la pct. 18 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
856/2002, cu completările ulterioare, cu avizul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului;
d) monitorizează şi
controlează activităţile de gestionare a deşeurilor, în conformitate cu
atribuţiile şi competenţele stabilite prin lege;
e) coordonează
implementarea prevederilor legislative în domeniul gestionării
deşeurilor rezultate din activitatea medicală şi orice alte activităţi
care generează deşeurile prevăzute la pct. 18 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare;
f) aprobă fonduri
autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
pentru monitorizarea şi controlul activităţilor legate de gestionarea
deşeurilor rezultate din activitatea medicală la nivel local;
g) gestionează
baza de date a deşeurilor rezultate din activitatea medicală şi orice
alte activităţi care generează deşeurile prevăzute la pct. 18 din anexa
nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare;
h) asigură, la nivelul
fiecărei unităţi sanitare, prin Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, fondurile necesare pentru gestionarea deşeurilor.
Art. 53. - Ministerul Economiei are următoarele atribuţii:
a) elaborează
strategii, programe şi politici sectoriale de dezvoltare a activităţilor
industriale, cu includerea aspectelor legate de gestionarea deşeurilor
industriale de reconstrucţie ecologică, şi urmăreşte implementarea
acestora;
b) iniţiază
reglementări specifice pentru gestionarea diferitelor tipuri de deşeuri
industriale, precum şi pentru operaţiunile de reciclare şi de
valorificare a acestor deşeuri, cu avizul autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului;
c) coordonează şi supraveghează activitatea de reciclare a deşeurilor industriale.
Art. 54. - Ministerul Transporturilor are următoarele atribuţii:
a) participă la
elaborarea planurilor sectoriale de gestionare a deşeurilor provenite
din activităţile de transport şi auxiliare şi urmăreşte realizarea
acestora de către operatorii economici aflaţi în subordinea sau în
coordonarea sa;
b) participă la
elaborarea reglementărilor specifice privind gestionarea deşeurilor
provenite din activităţile de transport şi auxiliare;
c) participă la elaborarea de reglementări specifice pentru controlarea activităţii de transport al deşeurilor.
Art. 55. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are următoarele atribuţii:
a) elaborează
strategii şi programe sectoriale de gestionare a deşeurilor rezultate
din agricultură şi din industria alimentară şi urmăreşte realizarea
acestora de către societăţile reglementate de Legea societăţilor nr.
31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi alţi operatori economici din aceste sectoare economice;
b) participă la
elaborarea de reglementări specifice privind gestionarea deşeurilor
provenite din agricultură şi din industria alimentară;
c) avizează
propunerile de amplasamente pe terenurile cu destinaţie agricolă pentru
instalaţii pentru gestionarea deşeurilor, depozite de deşeuri etc.;
d) aprobă şi controlează modul de utilizare a deşeurilor pentru fertilizarea sau ameliorarea solurilor în agricultură.
Art. 56. - Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are următoarele atribuţii:
a) iniţiază şi
promovează, împreună cu alte autorităţi competente, acte normative
privind securitatea şi protecţia muncii în domeniul gestionării
deşeurilor;
b) controlează,
prin intermediul instituţiilor abilitate din subordine, şi
reglementează activităţile de gestionare a deşeurilor, în conformitate
cu atribuţiile şi competenţele stabilite prin lege.
Art. 57. - (1)
Gestionarea deşeurilor care sunt generate în urma operaţiunilor care au
loc în sectorul administrativ al Ministerului Apărării Naţionale se
supune prevederilor prezentei legi, în măsura în care aplicarea acesteia
nu periclitează păstrarea secretului şi/sau securitatea naţională.
(2) Pentru alte
cazuri decât cele prevăzute la alin. (1), Ministerul Apărării Naţionale
elaborează reglementări specifice pentru gestionarea deşeurilor,
avizate de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
(3) Prin ordin
comun al ministrului apărării naţionale şi al ministrului mediului şi
schimbărilor climatice, controlul respectării de către unităţile din
subordinea Ministerului Apărării Naţionale a prevederilor prezentei legi
şi ale altor reglementări privind deşeurile se realizează de către
Garda Naţională de Mediu şi personalul cu atribuţii specifice din cadrul
Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 58. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice are următoarele atribuţii:
a) participă la
elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor în domeniul
serviciilor publice de gospodărie comunală şi asigură condiţiile de
ducere la îndeplinire a acestora;
b) sprijină
administraţiile publice locale în îndeplinirea atribuţiilor şi
răspunderilor ce le revin pentru aplicarea şi respectarea prevederilor
prezentei legi şi a altor prevederi legale referitoare la deşeuri.
Art. 59. - (1) Autorităţile administraţiei publice locale, inclusiv a municipiului Bucureşti, au următoarele obligaţii:
A. la nivel de comune, oraşe şi municipii, inclusiv la nivelul municipiului Bucureşti:
a) asigură
implementarea la nivel local a obligaţiilor privind gestionarea
deşeurilor asumate prin Tratatul de aderare a României la Uniunea
Europeană;
b) urmăresc şi asigură îndeplinirea prevederilor din PRGD şi PJGD;
c) elaborează strategii şi programe proprii pentru gestionarea deşeurilor;
d) hotărăsc
asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi ale administraţiei publice
locale, cu persoane juridice române sau străine, cu organizaţii
neguvernamentale şi cu alţi parteneri sociali pentru realizarea unor
lucrări de interes public privind gestiunea deşeurilor, în condiţiile
prevăzute de lege;
e) asigură şi
răspund pentru colectarea separată, transportul, neutralizarea,
valorificarea şi eliminarea finală a deşeurilor, inclusiv a deşeurilor
menajere periculoase, potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) asigură
spaţiile necesare pentru colectarea separată a deşeurilor, dotarea
acestora cu containere specifice fiecărui tip de deşeu, precum şi
funcţionalitatea acestora;
g) asigură informarea prin mijloace adecvate a locuitorilor asupra sistemului de gestionare a deşeurilor din cadrul localităţilor;
h) acţionează pentru refacerea şi protecţia mediului;
i) asigură şi răspund pentru monitorizarea activităţilor legate de gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea medicală;
B. la nivel judeţean şi la nivelul municipiului Bucureşti:
a) elaborează, adoptă şi revizuiesc PJGD/PMGD şi participă la elaborarea PRGD;
b) coordonează
activitatea consiliilor locale, în vederea realizării serviciilor
publice de interes judeţean privind gestionarea deşeurilor;
c) acordă consiliilor locale sprijin şi asistenţă tehnică în implementarea PJGD şi PRGD;
d) hotărăsc
asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi ale administraţiei publice
locale, cu persoane juridice române sau străine, cu organizaţii
neguvernamentale şi cu alţi parteneri sociali pentru realizarea unor
lucrări de interes public privind gestiunea deşeurilor, în condiţiile
prevăzute de lege;
e) analizează propunerile făcute de consiliile locale, în vederea elaborării de prognoze pentru refacerea şi protecţia mediului;
f) urmăresc şi asigură respectarea de către consiliile locale a prevederilor prezentei legi;
g) asigură monitorizarea activităţilor legate de gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea medicală.
(2)
Autorităţile administraţiei publice locale a unităţilor
administrativ-teritoriale şi a municipiului Bucureşti aprobă, prin
hotărâri ale consiliului local/judeţean/general, măsurile necesare
pentru interzicerea abandonării, aruncării sau gestionării necontrolate a
deşeurilor.
(3) Pentru
deşeurile generate în gospodăriile populaţiei, autorităţile
administraţiei publice locale a unităţilor administrativteritoriale şi a
municipiului Bucureşti şi, după caz, Asociaţia de dezvoltare
intercomunitară încheie contracte, parteneriate sau alte forme de
colaborare cu persoanele juridice care preiau obligaţiile producătorilor
pentru fluxurile de deşeuri reglementate prin acte normative care
transpun directive individuale în vederea îndeplinirii obiectivelor
stabilite de acestea.
Definiții din Legea 211/2011 aici.
Definiții din Legea 211/2011 aici.
0 comments:
Trimiteți un comentariu